W tym artykule zakładamy, że celem prowadzenia bloga firmowego jest promocja firmy, która przełożyć się ma na zwiększenie jej wartości w dowolny sposób: poprzez zwiększenie przychodów ze sprzedaży, umożliwienie zwiększenia marż. Pytanie brzmi więc: Kiedy blog przyniesie Ci wymierne finansowe korzyści?
Gdy przedstawienie się w roli eksperta pomaga
W niektórych branżach przedstawienie się w roli eksperta pozwala na uzyskanie większej ilości klientów oraz umożliwia sprzedaż z wyższą marżą. Jeśli prowadzisz firmę doradczą lub firmę z sektora wysokich technologii, blog może być doskonałym narzędziem, aby przedstawić klientowi poziom swojej wiedzy, przybliżyć mu problemy jakie rozwiązywałeś dla innych klientów, a także Twoją etykę zawodową. Uzyskanie statusu eksperta w danej dziedzinie pozwoli Ci nie tylko na zdobycie większej ilości zleceń, ale również na ustanowienie wyższych cen za Twoje usługi.
Gdy Twój produkt jest skomplikowany lub nietypowy
Gdy produkty z Twojej branży są w postrzeganiu klienta skomplikowane lub nietypowe, lub też rozwiązują problem klienta w sposób, o którym on sam mógłby nie pomyśleć, blog może być świetnym narzędziem do edukacji potencjalnego klienta. Jeśli bowiem Twoi klienci będą poszukiwali informacji o tym jak rozwiązać swój problem, lub też będą poszukiwali informacji o produktach, które oferujesz, możesz wykorzystać bloga, aby dostarczać im informacji, których poszukują, budując w ten sposób swój autorytet oraz relacje z klientem - zasadzając świadomość Twojej marki w jego głowie. Dodatkowo, jeśli Twój blog choć raz odpowie potencjalnemu klientowi na jakieś jego pytanie, uzyskasz odrobinę jego zaufania, co może w przyszłości przełożyć się na sprzedaż.
Umiejscowienie usługi
Blog jest o wiele bardziej wskazany w przypadku działalności, która jest odmiejscowiona lub prowadzona na bardzo dużym terytorium. Jeśli prowadzisz sklep osiedlowy, kiosk ruchu lub nawet bar czy restaurację zlokalizowane tylko w jednym miejscu, szanse, że blog zwiększy Twoją sprzedaż są naprawdę znikome. Blog będzie znacznie bardziej skuteczny w przypadku produktów i usług sprzedawanych np. na cały kraj lub w dużym regionie, np. w województwie Zachodniopomorskim. Dopiero wtedy informowanie klientów o swojej firmie poprzez internet i budowanie roli eksperta zaczyna procentować.
Znaczenie marki
Można argumentować, że marka zawsze ma znaczenie, jednak są biznesy, w których ma ona większe znaczenie oraz takie, w których nie jest tak istotna. Częścią budowania marki może być opisane wyżej przedstawianie się w roli eksperta, ale również nawiązywanie kontaktu z klientami oraz zaszczepianie świadomości Twojej marki w ich głowach. Faktem jest, że promocja marki może dawać pozytywne efekty w przypadku większości produktów. Są jednak branże, w których marka praktycznie się nie liczy:
- Dobra jednorodne - Dobra jednorodne to takie, które nie różnią się między sobą bez względu na producenta. Ich cena często ustalana jest poprzez siły rynkowe. Przykładami takich produktów są produkty spożywcze, takie jak surowe owoce i warzywa. Są one skupowane przez hurtownie w skupach. Cena tych produktów zależy od popytu i podaży w danym roku. Jeśli więc produkujesz coś, czego klient nie może odróżnić od produktów konkurencji - blog Ci się nie przyda.
- Niektóre dobra sezonowe lub jednorazowe - Na przykład producenci choinek (sztucznych i prawdziwych). Marka ma tu małe znaczenie. Klienci nie interesują się tym produktem zupełnie przez cały rok, a lampka w głowie zapala im się jedynie na tydzień przed Wigilią. Z powodu tak krótkiego okresu popytu na produkt, prowadzenie bloga w celu jego promocji zupełnie nie ma sensu. Liczy się jedynie ich wygląd, cena i dotarcie z produktem we właściwym czasie do miejsc, gdzie klienci zechcą go kupić.
- Gdy marka ma drugorzędne znaczenie - Na przykład w przypadku sklepu spożywczego, marka nie ma zbyt wielkiego znaczenia, a klient pod uwagę bierze w zasadzie jedynie: lokalizację, asortyment i ceny. Nawet jeśli uwielbiałby Twojego bloga, chleb kupowałby i tak pod domem.
Działalność niszowa to duży potencjał
Ciekawym polem, na którym blog może przynieść Ci duży sukces jest działalność niszowa, skierowana do wąskiego grona odbiorców szczególnie zainteresowanych rzadkim tematem, którym się zajmujesz. W przypadku działalności niszowej możesz odhaczyć prawie wszystkie z opisanych powyżej punktów. Wracając do przykładu sklepu spożywczego - Twój blog mógłby mieć duży wpływ na powodzenie Twojej firmy, gdybyś sprzedawał produkty niszowe, np. zdrową żywność, wegetariańskie lub dalekowschodnie potrawy.
- Gdybyś pisał o zdrowym lub dalekowschodnim odżywianiu, mógłbyś wyrobić sobie pozycję eksperta w danej dziedzinie. To, że prowadzisz sklep z takimi produktami, byłoby nawet poparciem faktu Twojego obeznania z tematem.
- Dodatkowo, jako że informacje na ten temat nie są ogólnie znane, Twój blog byłby odwiedzany przez osoby zainteresowane tematem poszukujące dodatkowych informacji: zasad odżywiania, nowych pomysłów na potrawy itp. Twój blog udzielając takich informacji budowałby zaufanie klientów, którzy znacznie chętniej kupowaliby Twoje produkty.
- Twój blog mógłby poniekąd pokonać problem specyficznej lokalizacji i zmobilizować klientów zainteresowanych konkretnymi potrawami, nie mieszkających w okolicy, do odwiedzania Twojego sklepu choćby raz na jakiś czas, przejazdem. W końcu niektóre składniki dalekowschodnie czy wegetariańskie nie są łatwo dostępne w każdym sklepie.
- Twój sklep rozpocząłby budowanie marki specjalistycznego sklepu sprzedającego pewien rodzaj żywności i kto wie, czy nie mógłbyś podnieść odrobinę cen w zamian za oferowanie ludziom uczucia, że kupują coś, co naprawdę odmieni ich następną kolację.
Każda firma jest wyjątkowa i musi sama podjąć decyzję
Powyższe myśli mogą podpowiedzieć Ci czy blog firmowy w przypadku Twojej firmy byłby słusznym rozwiązaniem. Tak naprawdę jednak każdy poszczególny przypadek wymaga odrębnej analizy i oceny. Wszystko bowiem zależy od specyfiki rynku, szczególnych charakterystyk klientów, Twojego produktu oraz realizowanej strategii marketingowej.