Problem stworzenia dobrego biznes planu polega na tym, że z jednej strony biznes plan pisany jest jako narzędzie do sprzedaży (pozyskania środków), z drugiej jednak ma przedstawiać rzeczowy obiektywny obraz przedsiębiorstwa. Ton biznes planu musi być więc obiektywny, ale z lekką nutką optymizmu i wiary w przedsięwzięcie. Nie można unikać pisania o słabych stronach i ryzykach przedsięwzięcia, ale nie należy się na nich koncentrować.
Forma
Pisząc biznes plan trzeba utrzymać w miarę biznesowy ton używając przejrzystego, prostego języka. Czytający biznes plan są ludźmi tak jak my. Z reguły przeglądają wiele biznes planów, często nawet kilka dziennie – widzieli więc już wszystko. Wybujałe słownictwo i chwyty marketingowe na pewno im nie zaimponują. Natomiast z pewnością zauważą oni ciekawy, przejrzysty, logiczny i pozytywnie brzmiący biznes plan, z którego wynikać będzie, że przedsięwzięcie na pewno się uda i przyniesie korzyści wszystkim zainteresowanym. To samo dotyczy terminów branżowych. Biznes plan, szczególnie w początkowej fazie oceny, rzadko trafia do eksperta z danej branży. Wypchanie go metodologicznymi lub naukowymi sformułowaniami nie jest konieczne. Ogólne założenia powinny być zrozumiałe dla zupełnego laika w danej dziedzinie. Prostota przede wszystkim.
Należy pamiętać, że biznes plan jest z reguły pierwszym naszym wytworem, z którym styka się czytający. Na jego podstawie wyrabia on sobie zdanie na nasz temat. Widząc niechlujny, chaotyczny biznes plan, dojdzie on do wniosku, że skoro nie umiemy przedstawić w porządny sposób naszego pomysły na biznes, to już na pewno nie damy rady zrealizować go w rzeczywistości. Pomimo roboczej formy, biznes plan musi robić profesjonalne wrażenie.
- Należy zadbać, aby biznes planu nie zepsuły przypadkowe błędy ortograficzne bądź gramatyczne. Po napisaniu, najlepiej dać go do „zczytania” innej osobie, lub kilku, które poszukają błędów. Błędy ortograficzne to bezsensowny sposób popsucia pierwszego wrażenia.
- Biznes plan musi być napisany w edytorze tekstów i wydrukowany. Oddanie wersji sporządzonej ręcznie, prawie na pewno zdyskredytuje całą jego zawartość. To samo dotyczy wszystkich załączników, wykresów i tabel - absolutnie muszą być przygotowane na komputerze.
- Zupełnie inna sprawa dotyczy oprawy. Biznes plan wystarczy zbindować z foliową okładką. Nie ma potrzeby oprawiać go jak książki. Biznes plan jest dokumentem roboczym, podlegającym ciągłym zmianom, w miarę rozwoju sytuacji. Jego wygląd powinien to odzwierciedlać.
Długość biznes planu
To jest pytanie, które zadaje sobie prawie każdy, kto przygotowuje pierwszy biznes plan. Długość biznes planu powinna wynosić około 20 stron, nie licząc załączników. Powyżej 30 stron robi się on za długi i szansa, iż będzie interesujący spada. Biznes plan posiadający poniżej 10 stron zaczyna sprawiać wrażenie niekompletnego i słabo przygotowanego. Jest to jednak długość szacunkowa. Może się zdarzyć, że w konkretnym przypadku nasz biznes plan będzie dłuższy lub krótszy.